Search This Blog

Sunday, March 13, 2011

KISAH ANAK MURID YANG TIDAK MENDENGAR KATA...

" hmm...memang betul la kata org, simlple is better..." desus hatiku mengakui kebenaran kata2 tersebut...

bukan apa, hari ini aku penuhkan perutku dgan lunch yg lauknya sgt simple...tp sedap...!!! kalau ikutkan nafsu..nak je tambah lagi satu pinggan...tp entah kenapa, tetiba aku terfikirkan sesuatu...

"ha..sekarang nie, aku nak ikut nafsu ke sunnah..?..kalau aku ikut nafsu, ha..pergi la tambah lagi satu pinggan nasi....tp, kalu nak ikut sunnah, x yah tambah lagi satu pinggan.." aku berkata2 kepada qalbu ku...

memang x dapat dinafikan...lauk hari tu cukup ringkas, tp sangat memenuhi selera aku...kalau diikutkan, lepas makan satu pinggan nasi tu, lapar aku dah hilang...tp aku x la kenyang sangat dan aku sangat pasti kalau aku tambah lagi satu pinggan nasi, aku akan kenyang sgt...

so..setelah difikirkan..lebih baik aku ikut sunnah...berhenti makan sebelum kenyang...
sbb berdasarkan experience aku sebelum nie, bilamana aku makan dgn sangat kenyang..aku akan lapar semula dalam jangka waktu yg sekejap sahaja...

tp, bila aku berhenti makan sebelum kenyang, tempoh masa untuk aku lapar semula sangat lama...so, it is me...x tau la pulak dgn org lain...

jadi, haritu aku terfikir seketika...org selalu ckap..experience is a TEACHER...so maknanya, diri kita nie, kita boleh consider as STUDENT kepada experience kita la kan..

haha...lack of idea sekejap...nantikan sambungannya..:)

No comments:

Post a Comment